Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Trwa kampania społeczna „SERCE KOBIETY”

Utworzono dnia 07.10.2022
Czcionka:

 

W dniu 29 września 2022 roku rozpoczęła się kampania społeczna „SERCE KOBIETY”.  Kampania jest projektem Urzędu Marszałkowskiego, Dolnośląskiego Szpitala Specjalistycznego im. T. Marciniaka – Centrum Medycyny Ratunkowej oraz Dolnośląskiego Związku Lekarzy Rodzinnych – Pracodawców. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości kobiet w okresie pomenopauzalnym o chorobach sercowonaczyniowych jako „zabójcy” nr 1 wśród kobiet w tym okresie życia. 

Kobiety chorują na serce zazwyczaj 10 lat później niż mężczyźni. Wynika to z faktu, że do menopauzy kobiety są chronione przez estrogeny. Ale po tym czasie to właśnie choroby serca i naczyń takie jak zawał serca i udar mózgu są najczęstszą przyczyną zgonów kobiet w Polsce i Europie, a nie rak piersi, jak obawiają się same pacjentki. Z danych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego opublikowanych na łamach European  Heart  Journal w 2022 r. wynika, że choroby sercowo-naczyniowe są 1. przyczyną zgonów w Europie zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, przy czym odpowiadają za 45% wszystkich zgonów u kobiet vs. 39% wszystkich zgonów u mężczyzn.

Kobiety w wieku okołomenopauzalnym zwykle za późno zgłaszają się do lekarza rodzinnego czy kardiologa zarówno w celu profilaktyki, jak i leczenia chorób serca i naczyń. Nie postrzegają siebie jako zagrożonych chorobami serca. Tymczasem właśnie w tym czasie, około 55 r. życia i później, dochodzi do rozwoju czynników ryzyka, które przyczynią się w kolejnych latach do powstawania i narastania miażdżycy. Kobiety nie mają świadomości, że po kolejnych kilku latach miażdżyca objawi się u nich klinicznie zawałem serca czy udarem mózgu i będzie głównym „zabójcą” kobiet w tej grupie wiekowej. Istnieje potrzeba uświadomienia kobietom, że czynnikami ryzyka miażdżycy, które trzeba zwalczać zanim dojdzie do manifestacji klinicznej tej choroby są: nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Równolegle z edukacją i zaleceniami niefarmakologicznymi zmiany stylu życiu takimi jak niepalenie papierosów i aktywność fizyczna (chociażby regularne spacery), często konieczne jest włączenie leczenia obniżającego ciśnienie krwi i podwyższonego poziomu cholesterolu oraz postępowanie przeciwcukrzycowe. Dodatkowymi, mniej typowymi czynnikami ryzyka, występującymi specyficznie u kobiet są m.in. choroby autoimmunologiczne (np. reumatoidalne zapalenie stawów), przebyte leczenie raka piersi (przyjmowanie leków antyestrogenowych), cukrzyca ciążowa, depresja.

Ważna jest edukacja kobiet o potrzebie wczesnego uchwycenia zarówno czynników ryzyka miażdżycy jak i pierwszych objawów chorób odmiażdżycowych takich jak choroba wieńcowa. Słabo rozpowszechniona jest również wiedza o tym, że objawy wieńcowe u kobiet mogą być nietypowe. Częściej niż bóle zamostkowe w klatce piersiowej występują u kobiet duszność, osłabienie czy dolegliwości sugerujące chorobę przewodu pokarmowego. Kobiety powinny zwrócić szczególną uwagę na nagle pojawiające się objawy takie jak: duszność, ogólne osłabienie, bóle brzucha, objawy ze strony przewodu pokarmowego gdyż one właśnie mogą być początkiem zawału

serca. W Polsce wciąż dominuje męski wzorzec zachorowania na chorobę wieńcową. Nawet jeśli kobiety zgłoszą się z jej objawami, typowymi lub nietypowymi, rzadziej wykonuje się u nich pogłębioną diagnostykę i rzadziej zaleca się odpowiednie leczenie.

Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na zawal serca czy udar mózgu oraz zgonu z tych przyczyn, kobiety w wieku 55 lat i późniejszym powinny zgłosić się na badanie do lekarza rodzinnego lub lekarza kardiologa celem oceny czynników ryzyka miażdżycy i rozważenia włączenia leczenia.

Druga edycja Kampanii „SERCE KOBIETY” prowadzona będzie w radio (emitowany będzie spot radiowy z udziałem ambasadorki Kampanii Pani Kingi Preis, przygotowano również szereg tematycznych audycji radiowych, które emitowane będą w Radiu Wrocław oraz Radiu Rodzina). Ponadto w Kolejach Dolnośląskich pojawi się animowany materiał informacyjny. Kampania będzie także prowadzona w kanałach komunikacyjnych takich jak: Facebook, YouTube czy Linkedin. Planowane jest również rozesłanie do placówek medycznych plakatów i ulotek informacyjnych. Informacje w nich zawarte kierować będą pacjentki do Programu 40 Plus i do Praktyk Lekarzy Rodzinnych.

Jak zawsze, najważniejszy i nie do przecenienia będzie jednak kontakt pacjentek z Lekarzami Rodzinnymi, Państwa ocena lekarska i jakże ważna edukacja!

 

Link do kampani: https://www.szpital-marciniak.wroclaw.pl/

E-mail: serce.kobiety@szpital-marciniak.wroclaw.pl

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

 

 

 

 

Licznik odwiedzin:

W tym tygodniu: 47

W poprzednim tygodniu: 217

W tym miesiącu: 555

W poprzednim miesiącu: 649

Wszystkich: 51108

Zegar

Pogoda

Kalendarium

Kwiecień 2024
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Imieniny

Jadłodajnie, schroniska, noclegownie dla osób bezdomnych i najuboższych w województwie dolnośląskim